שחורות במקורות

:שתפו

מאמרים נוספים

קורס מזורז במדעי החברה

למי מכםן שניזון מחדשות בטלוויזיה בוודאי אין מושג מה גרם להסלמה הביטחונית כמו שמכנים אותה. זה מפתיע, מפחיד וכואב וכולנו מתחילים לדמיין איך הולכים להראות

קולוריזם

בבית משפחת מקונן הייתה המולה רבה. קולות דיבור,צחוק ורעשי צמידים מצטלצלים מילאו את הבית הקטן. במרכז הסלון, על כורסה חומה ישבה  לה שרה מקונן בת

*טריגר גזענות*

שחורות במקורות

הזהות היהודית של שחורותים ממוצא אתיופי נמצאת בפקפוק תמידי. אין זה סוד ששחורים ממוצא אתיופי נדרשים להוכיח את יהדותם בהזדמנויות שונות- במעמד העלייה לארץ, כשנאלצות לעבור דרך הרבנות ולהתחתן (ולאחרונה מתברר כשגם במעמד גירושין) והנימוק ההלכתי לכך היא הזהות השחורה

.הקהילה האתיופית היא הקהילה היחידה שיש לגביה שבע(!) תיאוריות שונות על מוצאה היהודי

התפיסה הרווחת בקרב קהילות אורתודוקסיות היא שמעמדו  הטבעי של השחור הוא נחות. שחור הוא כושי,שחור הוא עבד, הוא הגוי האולטימטיבי. דוגמה קלאסית להצמדה בין שחורות לעבדות מובאת בפרשנות לסיפור שכרות נוח בספר בראשית ט׳ פסוקים יג׳-כה. בפסוקים נכתב כך

“כ וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם. כא וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה. כב וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ. כג וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ. כד וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן. כה וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו. כו וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ יְהֹוָה אֱלֹהֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ. כז יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ”.

כלומר לפי אותו מדרש חם ביצע מעשה מגונה בעת שהיה שיכור באביו והוא וצאצאיו נענשו על אותו מעשה בשיעבודם האינסופי. רבי הונא, מחכמי התלמוד הבבלי של המאה ה-5 לפנה״ס פירש את המדרש כך: אתה (חם) מנעת אותי מלעשות דבר שהוא באפילה (יחסי מין) לפיכך יהיה אותו האיש כעור ומפוחם. הפרשנות נשענה על התיאוריה האקלימית של שחורות הנובעת ממקום המגורים. שחורות, לפי הפרשנות הנ״ל, היא מום מלידה פירושה היא כיעור, התבזות, קלון, עונש

פרשנות זו אינה שייכת לתקופות עתיקות בלבד אלא נלמדת בתוך קהילות אורתודוקסיות. באתר ׳ערכים׳ הפופולרי מאוד בקרב הציונות הדתית כותב צבי עינבל על נבואתו של נוח ״גורל הכו*** תורם בשלמות את נבואת נוח על בני כנען… מצבם של רוב מדינות אפריקה מוסיף להיות בכי רע. הם מתקיימים רק בעזרת חסדיהם של בני יפת… הפ בין מבצעי הפשעים האלימים בארה״ב, עולה בהרבה יותר על מספרם באוכלוסייה הכללית״

תפיסה זו גלויה, מנורמלת ומעוגנת בכתבי חז״ל. הרמב”ם הגדיר את השחורים כדרגת ביניים בין קוף לבין אדם.במסכת קידושין מ”ט, ע”ב, מזוהה השחור כשיכור מטבעו: “עשרה קבין של שכרות ירדו לעולם, תשעה נטלו כושיים ואחד – כל העולם כלו”.האדם השחור הוא הגוי האולטימטיבי. באפו, גופו וצבע עורו הוא נושא את כלל התכונות השליליות שיש במין האנושי

אברהם מלמד, פרופסור למחשבת ישראל ניסה לענות על השאלה איך יתכן שהיהודי, קורבן של דעות קדומות עקב דתו, גופו ואופיו ניכס דעות קדומות מזעזעות על האדם השחור. בספרו התחקה מלמד  אחר עיצוב דמותו השלילית במקרא. בספרו הוא מצא שהנטייה לסמן את האדם השחור כנחות נובע מהשפעות נוצריות-מערביות וכחלק מהסימון של היהודי כאחר.  מקור המדרשים והפרשנות מן הסוג הזה  הצורך הפסיכולוגי של קבוצת היהודית, המיעוט, לסמן “אחר”כנחות, כדי להגיע להגדרה עצמית

ומה בנוגע לכך שמשה התחתן עם אישה שחורה? הפרשנות החז״לית מציעה מספר פתרונות לנושא. הפרשנות המפורסמת ביותר טוענת כי שהכתוב מתייחס ליופיה של ציפורה הברור כשמש- כמו זו של. אדם השחור.פרשנים אחרים סבורים כי משה לא קיים איתה יחסי מין או לא נשא אותה באמת לאישה בשל נחיתותה הטבעית השחורה ״הפוגמת״ בערכה כאישה. מנגד יש  פרשנים הטוענים כי מדובר בלשון סגי נהור וציפורה הייתה לבנה מאוד. הדחיפות לתרץ את פרט המידע השולי הזה בנימוקים מפולפלים ומרובים מתאר את היחס של היהדות האורתודוקסית לגוף השחור במרחב ואת היחס המפלה באופן ספציפי לנשים שחורות

היהדות האורתודוקסית אינה מציעה בית אמיתי לשחורותים כי אם מגורים ארעיים. מנגד כל אימת ששחורים ממוצא אתיופי מזדהים כשחורות ושחורים היא נזעקת ״יהודים״! 

יש החוטאים בנאיביות לחשוב שהסימון הזה מהווה הזמנה לשבת סביב מדורת השבט הישראלית ולכן משתמשים בזהות היהודית כדי לתבוע זכויות אזרחיות ואנושיות. מבחן המציאות מלמד שהקריאה הזו היא אמירה ריקה ואין בה הבטחה עתידית לשנות את הסדר החברתי והאתנוקרטי-אלא לשמר אותו

תהליך ההתקבלות של שחורותים לתוך הקנצנזוס היהודי הוא מפרך וכפוי טובה. מתוקף מציאות זו 

ישנה מגמה הולכת וגוברת של צעירים וצעירות של חזרה הביתה- למקורות ההלכתיים שהיו נהוגים באתיופיה. בין אם מדובר בקריאת ספרים חיצוניים שיהדות אתיופיה שמרה עליהם במשך שנים (כמו ספר חנוך, יובלים ודניאל) טקסי חתונה שמתבצעים על ידי קסים ולא רבנים, או הזמנה לדיאלוג הלכתי בדמות ספרו של הרב שרון שלום “מסיני לאתיופיה. מדובר בהלך רוח  שמתחזק ככל שעובר הזמן. הוא לא ממתין או חפץ באישור של מוסד שאבד עליו הכלח.